Det ble den 13. februar 2010 publisert en mulig bloggplakat (oppdatert versjon her) med retningslinjer for bloggere. Altså noe lignende av Vær Varsom Plakaten. Dette er en plakat som naturligvis skal utbedres litt og man vil ha tilbakemeldinger slik at plakaten skal bli perfekt, men trenger vi virkelig en slik plakat?
Selvfølgelig kan det være kjempefint med retningslinjer svart på hvitt for oss som blogger fast (for tro det eller ei, men jeg har faktisk en annen blogg også.) Enkelte ganger ser vi eksempler på bloggere som er litt uheldige med noen innlegg og skrivemåter om f.eks. politiske saker eller andre ting som kan gå veldig inn på lesere. Dette får jo selvfølgelig enorme følger for bloggen, ettersom den blir fylt til randen med negativ omtale og kommentarer, og det slår som regel hardt tilbake på bloggeren. Men er ikke dette nok?
Jeg personlig føler liksom at vi har klart oss så fint til nå uten en slik plakat. Jeg tror at de fleste finner ganske fort ut hva som er greit og hva som ikke er greit å skrive om på bloggen. Man lærer også gjerne av andre bloggere på dette området. Vi kan for eksempel ta for oss bloggeren Voe, som nå ligger på toppen av blogglistene og er det man kan kalle en kjendisblogger. Hun har selv uttalt ved flere anledninger at hun selv har satt egne rammer og regler for sin egen blogg og hva hun kan skrive om. Hun skriver aldri om rase eller politikk, men holder seg ganske enkelt til mote og sin egen hverdag. Dette er regler som skåner henne for eventuelle uheldige hendelser og uttalelser som kan "dra henne ned." Men hvis Voe klarer å sette sine egne rammer, burde vel vi andre også klare det?
Jeg skjønner selvfølgelig veldig godt hvorfor noen mener vi burde ha en slik plakat som ganske enkelt forteller litt om hva som er greit og hva som ikke er greit å skrive eller gjøre på sin blogg. Allerede på første del av retningslinjene ("du som blogger") får vi opp en del regler jeg så absolutt er enig i. Denne delen av retningslinjene går ganske enkelt på ærlighet og troverdighet fra deg som blogger. Man skal ikke ha meningene sine til salgs og la seg betale for å gi positiv omtale for et merke eller en aktør. Videre i retningslinjene ("du som bloggleser") finner vi 3 huskeregler som alle går på det at man som bloggleser skal stille seg kritisk til det bloggeren skriver om når det kommer til diverse produkter, fordi dette kan være påvirket av en tredjepart og penger. Dette er jo noe som er fint for bloggleserne å vite, og kanskje spesielt for unge lesere som lett kan bli påvirket og lurt av sine "blogg-forbilder." Siste del av retningslinjene ("du som annonsør") sier kort og godt at annonsører skal prøve så godt som mulig å ivareta bloggerens integritet og opplyse leserne hvis meninger er betalt for, slik at man ikke skal bli lurt.
Når det kommer til nettopp dette med annonser og produktanbefalinger på blogger, stiller jeg meg allerede kritisk til det meste. Når man hører om bloggere som tjener mange tusen kroner hver måned, skjønner man nødvendigvis at disse pengene må komme fra et sted, og at slett ikke alle pengene kommer fra "tastetrykk" på annonser, men også muligens for anmeldelser og produktfremvisning. Bloggere blir også sponset, og dette er en god inntektskilde. Men at bloggere nettopp blir betalt for å skrive om ting, eller får tilsendt produkter i håp om en anbefaling, er sannsynligvis viktig å opplyse om for de som er uvitende.
På den annen side har vi jo som sagt klart oss så godt uten en slik plakat til nå. Det har selvfølgelig vært noen negative saker i media fordi noen bloggere har skrevet eller gjort noe som ikke var så greit likevel, og dette har slått rett tilbake på bloggeren med hard knyttneve. Men er ikke det nok? Jeg tror de fleste som blogger er klar over og skjønner at om du skriver noe som er krenkende eller provoserende for leserne, eller om du lar meningene dine bli betalt for, vil ikke dette slå tilbake på andre enn deg selv, og bloggerne har stortsett lært av dette. Man bør vel skjønne selv hva som muligens kan få konsekvenser og hva som er greit, og krasjer man her, vil det slå tilbake på deg. Trenger vi virkelig en plakat for å skjønne dette? Det med at man har regler for annonsørene om at de skal være oppriktige og ærlige, og opplyse om at meninger er betalt for, tror jeg rett og slett er totalt bortkastet, nettopp fordi at annonsørene sponsorene er ute etter å tjene penger, og gjør det meste for å oppnå dette. Er det noen man ikke burde stole på at følger en slik bloggplakat, så vil jeg tro det er nettopp annonsørene.
En bloggplakat er sannsynligvis smart på et vis, men jeg tror faktisk at de som trenger denne plakaten mest er leserne og at det er en smule bortkastet på bloggerne og annonsørene. For bloggerne vil det uansett få følger om du dummer deg ut, og for annonsørene er det bortkastet fordi de sannsynligvis vil gjøre akkurat som de vil. Å lage en plakat med retningslinjer kun for lesere og med litt flere punkter, tror jeg vil være en mye lurere satsning.
Hva er din mening?


2 kmt.:
Jeg mener bloggplakat er helt unyttig siden vi har klart oss helt fint uten helt til nå!
Synes ikke det skulle vært lov med annonser på blogger jeg.
Legg inn en kommentar
Tilbakemelding?