I en artikkel i Aftenposten på nett ble det nylig publisert Kristin Halvorsens meninger angående en "kulere skole" hvor bruk av sosiale medier som Facebook, Twitter og blogg, og mer praktisk opplæring skulle bli tatt i bruk. Dette er noe jeg virkelig støtter fullt ut på mange plan, og jeg ble positivt overrasket over at politikerne faktisk ser viktigheten i dagens teknologi og mulighetene dette kan gi.
Jeg er selv en veldig praktisk person og kan ha store problemer med å lære ting hvis jeg ikke kan sette det i en praktisk sammenheng. Derfor har jeg etter at jeg begynte på videregående med yrkesfaglig opplæring og praktisk matematikk merket store forbedringer når det kommer både til lærelyst og karakterer. Det at man kan få utfolde seg praktisk uten å måtte sitte med nesen ned i en bok og pugge for å lære noe, synes jeg er en fantastisk læreteknikk som fungerer utrolig godt. Uttalelsene om at blogg og andre sosiale medier kan brukes i f.eks norskvurdering synes jeg er geniale. De fleste som i dag går på videregående eller ungdomskolen er godt kjent med disse mediene og dette mener jeg er noe man burde utnytte i mye større grad enn som til nå er gjort. Heldigvis merker jeg allerede at skolen åpner seg mer og mer for bruk av data i opplæring og jeg vil tro det er en positiv utvikling i denne sammenheng.
Min generasjon blir gjerne betraktet som den første generasjon som er født og oppvokst med internett, og jeg ser derfor hvorfor enkelte politikere og andre eldre kan være noe imot bruken av dette i skolen. Det er klart at det finnes negative sider ved bruk av for mye internett. Det er jo så mye man kan bli opphengt i på internett som ikke har noe med skole eller læring å gjøre, men jeg vil fortsatt si det er flere positive sider enn negative. Hvis vi i tillegg tenker på fremtiden til elevene, tror jeg vi ganske fort kan fastslå at en stor del vil havne i jobber der data- og internettbruk er en veldig viktig del av arbeidet. Derfor er det også viktig å lære opp ungdommen i dette. Har man ikke noe grunnlag når man går ut i arbeid hvor databruk er viktig, vil det ta mye lenger tid, mer penger og større tiltak til for at arbeidstaker skal lære seg dette. Sett inn opplæring og dagliggjør dette tidlig, og vi vil spare både tid og penger.
Når det kommer til uttalelsene angående fravær må jeg si meg veldig enig med Sigrun Vågeng, administrerende direktør i Kommunens Sentralforbund. - Det er viktig at elevene opplever at fravær får konsekvenser, sier hun i intervjuet. Dette er jeg veldig enig i. Ordningen som gjør at elever over 18 kan stryke 14 dagers fravær ved å levere egenmelding og at elever under 18 kan få fravær strøket ved egenmelding attestert av foreldre, ser jeg klart at kan gjøre slik at elevene tar fraværet mindre serriøst. Samtidig kan jeg også sette dette inn i min egen livssituasjon. Jeg har selv en del fravær med sykdom som årsak. Jeg kan si så mye som at jeg har vært til utredning hos lege i lang tid uten at de har funnet årsaken til lidelsene mine, og jeg kan dermed ikke få en skikkelig legeattest før årsaken til problemene er klare. Dette gjør selvfølgelig ikke noe positivt for mitt vitnemål. Ved å kunne fjerne noen fraværsdager kan jeg rette opp dette inntrykket inntil jeg kan få en ordentlig legeattest. Dette vil selvfølgelig gjøre en stor forskjell når det kommer til min fremtid som arbeidssøker.
Hvis vi skal sette temaene "sosiale medier i skolen" og "oppmøteplikt" inn i en sammenheng kan jeg vel konkludere med å si det slik at for å lære noe, må man nødvendigvis ha noen å lære av. Personlig rettet undervisning kan du ikke få på samme måte på internett som du kan fra en menneskelig lærer i et klasserom. Derfor vil oppmøteplikt spille en viktig rolle i skolen. Samtidig burde man tilrettelegge undervisningen til dagens samfunn og skolegenerasjon, og dermed ha mer internett og databruk i skolen.
For å lese hele artikkelen, klikk her.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Følgere
Om bloggen
www.solirenmk.blogspot.com er en skoleblogg skrevet av meg, Sol Irén Ulvang. Jeg går på Bjerke Vgs, medier og kommunikasjon og har i den forbindelse opprettet en blogg for oppgaver, refleksjon og nyheter angående media, teknologi og nyheter. Her vil det forhåpentligvis komme mye spennende, så STAY TUNED!
8 kmt.:
Du kommer med virkelig gode argumentasjoner på dette spørsmålet om data/ ikke data på skolen vil hjelpe eller trekke ned karakterene på skolen. hvis alle hadde brukt data med vittug på skolen skjønner jeg at det er en positiv forbedring. men en del ungdommer misbruker denne rettigheten. på den skolen jeg går på som er en privatskole så får man ikke automatisk pc, man må ha med hjemmefra og misbruker du datarettighetene dine i timen så får du ikke bruke data igjen. dette synes jeg er en ordning som passer bedre, da kan heller de som ikke har råd til egen skole pc bruke utleverte pc er som finnes på skolen.
data fo life !
Stian: Jeg ser så absolutt poenget ditt der! Og takk for tilbakemelding. Jeg ser så absolutt poenget ditt i at mange kan misbruke databruken på skolen, men hva om man sperrer visse ting som ikke er relevant for undervisningen? Det er selvfølgelig viktig å ha god oppfølging av lærere dersom elevene skal sitte på data. Men hva med konkrete dataoppgaver slik som denne bloggen opprinnelig er? Eleven får oppgaver som skal leveres innen en tidsfrist og blir ikke dette gjort, må eleven selv stå til ansvar. Dermed kan eleven bruke tiden sin på akkurat det han/hun ønsker så lenge han/hun får med seg fagstoffet og klarer å levere en oppgave som er bra nok for en god karakter. Ønsker gjerne mer diskusjon rundt dette! :D
oppfølging fra lærere*
det er også en smart løsning på problemet, men det finnes en del problemer rundt det her. som blant annet at folk kan komme med undskyldninger som at nettet var nede når man skulle levere eller at man var på hytten da fristen gikk ut uten tilgang til internett. sånne ting kan man selvfølgelig komme med løsninger på, men nå til dags er det ikke kommet noen.
Interessant artikkel dette Sol-Iren. Du peker på noen svært viktige elementer. Hvordan ser du for deg denne oppmøteplikten kan kunne kombineres med bruk av nett/hjemmeoppgaver?
Det går jo evt. an å innføre enkelte dager der man kun har hjemmeoppgaver, eller slik som vi har i dag, der elevene velger selv om de vil arbeide på skolen eller hjemme. For meg funker dette veldig greit og jeg føler at konsentrasjonen når det kommer til oppgaver på data er mye bedre hos meg hvertfall.
Å åpne opp for "fri bruk" av sosiale medier krever mye selvdisiplin av den enkelte elev. Hvordan tror du dette problemet kan løses i klasser med stor variasjon av egenmotivasjon?
Legg inn en kommentar
Tilbakemelding?